Συμβουλευτική εφήβων

«Η εφηβεία είναι σαν μια δεύτερη γέννηση που γίνεται προοδευτικά»

F. Dolto

simbouleutiki_efibon

Πολύ συχνά ακούγονται οι φράσεις «κρίση της εφηβείας», «αντιδρά γιατί μπήκε στην εφηβεία» και άλλες παρόμοιες. Τι σημαίνει όμως κρίση;

Στην κινέζικη γραφή η κρίση απεικονίζεται και με ένα ιδεόγραμμα που σημαίνει ευκαιρία.

Είναι λοιπόν η εφηβεία κρίση; Και τι ευκαιρίες παρέχονται μέσα από αυτήν; Να δούμε την εφηβεία σαν ασθένεια ή σαν περίοδο που ανοίγει στον νέο άνθρωπο καινούριους δρόμους για εξερεύνηση του κόσμου και του εαυτού του;

Σίγουρα πρόκειται για κρίση. Μία κρίση όμως αναμενόμενη και απολύτως υγιή δεδομένου ότι από την παιδική ηλικία ο έφηβος ετοιμάζεται να περάσει στην ενήλικη ζωή. Δεν είναι πια παιδί που έχει απόλυτη ανάγκη τους γονείς του για να επιβιώσει, αλλά ένας νέος άνθρωπος που χτίζει την ταυτότητα του ενήλικα που πρόκειται να γίνει. Μιλάμε λοιπόν για μία μεταβατική φάση όπου όλα αναθεωρούνται και τίθενται υπό διαπραγμάτευση στον εσωτερικό κόσμο του εφήβου:

  • η σχέση του με την οικογένειά του και τους συνομηλίκους του
  • η ταυτότητά και η προσωπικότητά του
  • ο επαγγελματικός του προσανατολισμός
  • οι σχέσεις με το άλλο φύλο
  • τα όνειρα και οι φιλοδοξίες του

Όλα αυτά αποτελούν θέματα που απασχολούν ιδιαίτερα τους εφήβους και συναντιούνται στο ερώτημα «ποιος είμαι;» και ταυτόχρονα «ποιος θέλω να γίνω;»

Πώς να μην εμπεριέχει κρίσεις μία τέτοια φάση; Αυτό που κάποτε ήταν γκρεμίζεται για να ξαναχτιστεί με τα υλικά που ακόμη είναι αξιοποιήσιμα και να χρησιμοποιηθούν νέα που θα παράγουν το καινούριο οικοδόμημα, την ταυτότητα του ενήλικα.

Στη συμβουλευτική ο έφηβος έχει ένα πλαίσιο όπου μπορεί να διερευνήσει με ασφάλεια και σεβασμό στην προσωπικότητά του όλα τα ερωτήματα που τον απασχολούν και να παράγει τις δικές του απαντήσεις.  Η διαδικασία στηρίζεται στην γνώση και την ευαισθησία για τις αλλαγές που βιώνει ο έφηβος και κυρίως στην πεποίθηση απέναντι στην έμφυτη ικανότητά του να δημιουργεί, να δραστηριοποιείται και να παίρνει αποφάσεις ζωής.